Wie wil
er nou niet wereldwijs worden?
Als je wereldwijs bent kun je de wereld om je heen beter
begrijpen. Dan voel je je thuis in de wereld om jou heen.
Hoe
wordt je wereldwijs?
Op school leren we heel veel: wij leren er Nederlands
praten, schrijven en lezen. We leren er rekenen. Ook hebben wij biologie,
aardrijskunde met topografie en geschiedenis.
Soms is het moeilijk om alles goed te onthouden, vooral als
je heel weinig Nederlands praat of omdat de taal- of rekenles zo moeilijk is.
Daarom bieden wij nog extra vakken om
het geleerde “in de vingers” of “in de benen” te krijgen.
De wereldwijslessen worden gegeven onder schooltijd (08.30
– 16.00 uur) en maakt deel uit van het curriculum van de school. Dat wil zeggen
dat de lessen verplicht zijn en dat er cijfers gegeven worden. Op het rapport
worden de cijfers vermeld onder het vak “Wereldwijs”.
Welke
vakken zijn dat?
Vorm
|
Vakles
|
Wat
gebeurt er in zo’n les
|
Vakleerkracht:
|
Creatieve
vakken
|
Beeldend
|
Aan de
hand van een thema (bijv. van de Boekenweek) worden tekeningen of werkstukjes
gemaakt
|
Lilian
van Herpen
|
|
Biebles
|
Er
wordt voor gelezen uit een prentenboek en vervolgens wordt een werkstukje
gemaakt
|
Marjon
de With
Judith
Eykelenboom
|
|
Kunst
|
Er
wordt verteld over een bepaalde kunstvorm (bijv. Escher) waarna die kunst
wordt nagedaan
|
Kien
van Rijn van Alkemade
|
|
Origami
|
Japanse
vouwkunst. Aan de hand van een thema wordt er vorm gevouwen, bijvoorbeeld een
vogel of een voorwerp
|
Meike
van Stigt Thans
|
|
Schminken
|
Vorm
van beeldend, maar met gebruik van maskers
|
Harriët
Bothe
|
|
Theater
|
Tekstjes
leren en die spelen, een mini toneelstuk waarin mimiek een rol speelt
|
Peter
Paalvast
Natalia
Rogalski
|
Muzische
vakken
|
Muziek
|
Kennismaken
met muziekinstrumenten. Leren muziek luisteren, Nederlandse versjes zingen
|
Marjon
de With
Dennis
van Duijn
|
|
Djembé
|
Afrikaanse
trommels worden bespeeld in de Paardenberg.
|
Daniëlle
van Son
|
Technische
vakken
|
Techniek
|
Wat is
elektriciteit en magnetisme? Hoe maak je zeep? Dat leer je bij techniek
|
Annetta
vd Boomgaard
|
|
Handvaardigheid
|
Met
verschillende materialen (hout, ijzer, wol, etc.) worden er werkstukken
gemaakt
|
Sjors
Willems
|
|
Film/Foto
|
Leren
foto’s/video’s maken naar aanleiding van een thema
|
Ingeborg
Denessen
Kjell
van Ginkel
|
|
ICT
|
Websites
of een weblog maken, werken met Word, Excel en PowerPoint
|
Esther
Janssens
Bianca
Pronk
|
|
Koken
|
Wat is
gezond en wat niet. Hoe maak ik het eten goed klaar? Dat leer je in de
kooklessen.
|
Rita
Sheikrojan
|
Bewegingsvakken
|
Gymnastiek
|
Met of
zonder toestellen sporten
|
Wouter
Duits
|
|
Sport
met de kleintjes
|
Met
toestellen bewegen
|
Esther
den Nijs
|
|
Judo:
vallen & opstaan
|
Veilig
een koprol maken, wat kun je nog meer met jouw lijf
|
Samar
Tarjims
|
|
Werelddans
|
Je
leert verschillende dansstijlen
|
Magnolia
Melaan
|
|
Expressiedans
|
Een
combinatie van dans, muziek en zang leren uiten
|
Danielle
van Son
|
|
Zwemmen
|
Veilig
weten in Nederland als waterland
|
Leerkrachten
van het zwembad
|
Leefstijl
|
PAD
methode
|
Wat
zijn emoties en hoe ga je er mee om?
|
Daphne van Tol
|
|
Leefstijl
|
Wat doe
je met jouw emoties en die van de ander?
|
Elly Mos
|
|
Spiegelkamer
|
Wat is
spelen en hoe doe je dat met andere kinderen?
|
Elly
Mos
|
Tentoonstelling
De werkstukken, die gemaakt worden in de wereldwijslessen,
worden tentoongesteld. De volgende tentoonstelling is op 18 februari 2016.
Heeft
u vragen?
U kunt met uw vragen terecht bij de coördinator Wereldwijs:
Edith Duinkerke. Zij is op school aanwezig op dinsdag en donderdag van 10.00 –
17.00 uur.
Ook kunt u met uw vragen terecht bij de directie.